След дълго планиране успях да си уредя няколко седмица почивка – в Слънчев бряг. Идеята беше напълно да забравя за работата, за продажбите, за маркетинга и всичко друго свързано с тях и да се отдам на „dolce far niente“ – доколкото това е възможно с три луди момчета.

Но явно аз съм вече доста повреден на тема продажби, защото още от първия ден ми се наби на очи отношението към туристите в Слънчев бряг. А то е едно откровено „Дай парите и/или бегай от тук“.

Повечето продавачи – дали на сладолед, на дрехи или по супермаркетите са едни намръщени, недоволни, направо враждебно настроени. Все едно правят услуга на туристите, че стърчат там цял ден. И са много отегчени. Даже по фирмените магазини, на големите вериги, където уж трябва да има някакъв вид корпоративна култура – и там отношението не е по-добро.

Почти няма да споменавам различните цени за българи и чужденци. Които официално уж ги няма, но на практика почти навсякъде има поне 2 цени.

Случайно станахме свидетели на един разговор между една двойка възрастни туристи и един младеж, който подканва хората да влязат в един ресторант. Логично би трябвало младежа да опише всички предимства на този ресторант, като използва подходящи аргументи, имащи значение за точно тези туристи.

За наше учудване разговора, или по-скоро монолога на момчето беше едно агресивно повтаряне от типа „елате в нашия ресторант – той е най-добрия, най-евтиния“ и пак и пак. На въпроса на един от туристите „с какво точно е по-добър“ – се започна на-ново „елате в нашия ресторант – той е най-добрия, най-евтиния“. И естествено туристите са си тръгнали.

Ние ходим в един ресторант, който се намира на почти 40-50 минути от мястото, където отсядаме само и само защото ни направи впечатление как са ни обслужили миналата година. И сигурно ще ходим пак и пак, защото сме сигурни там ще получим човешко отношение – нещото което липсва почти навсякъде в Слънчев бряг.

Отделна тема е отношението към руснаците. Които са купили огромно количество апартаменти и прекарват в Слънчев бряг цялото лято. И представляват една много добра и платежоспособна клиентска група. Но почти на никой май не му пука.

Всеки продавач, знаеш 2-3 думи на развален руски от типа „“ – си мисли, че говори перфектно и всички го разбират. И по незнайно каква причина всички си мислят, че с руснаците могат да си позволят да се държат по-фриволно, по-неуважително. Говорих с няколко семейства, които живеят тук цяло лято – първите 15-20 минути само слушах как се оплакват от лошото отношение, от надутите цени, от лошата инфраструктура, от липсва на какъвто и да е сервиз и т.н.

Все пак, въпреки че Русия не е в ЕС, бизнес културата и отношението към клиентите в Русия е доста по-напред по сравнение с България. Да не говорим, че много от тях пътуват и по други държави и постоянно правят сравнения. Не в полза на България.

От една страна разбирам ситуацията. В Слънчев бряг, а и сигурно по другите курорти също, основно работят хората от околните села и градове. Нямат кой знае каква продажна култура, малка заплата, работа без почивни дни, всеки ден слънчасват до сергиите. Разбирам, че тези 3 летни месеца година ги хранят. И собствениците нямат желание и/или интерес да правят нещо по въпроса – „За какво – и без това са тук? Къде ще ходят?“

Но от друга страна не го разбирам. Морските курорти за много туристи са един вид олицетворението на цяла България. Ако всеки ден се чувствате като ходещо портмоне – дали ще искате да се върнете? И дали ще разправяте добри мнения за България на Вашите познати?

Да, България е едно от най-евтините места за почивка в ЕС. И привлича хиляди младежи с възможност за евтин алкохолен туризъм. Но дали точно такъв облик искаме да има? Дали точно такива туристи са мечтани за една туристическа дестинация?

Освен младите мечтатели за евтин алкохол тук идват и други хора, привлечени от ниските цени. Но като цяло това са най-неплатежоспособните туристи, за които да отидеш във Франция или Италия или Испания вече е скъпо.

Да не говорим, че в тази ниша – на евтиния туризъм има силна конкуренция с Турция и Гърция.

В един от скорошните броеве на Продажби.FUN съм сложил едно клипче с турски продавач на сладолед. Ако потърсите в youtube с „turkey ice cream“ ще намерите десетки, ако не стотици клипове за това как продавачите на сладолед забавляват туристите в Турция. И това се превръща в нещо като специалитет, отличителна черта с която е известна Турция – в внимателното отношение към туристите. Аз съм бил няколко пъти в Турция и винаги ми е правило впечатление че където и да отидеш, каквото и да купуваш – продавачите винаги са внимателни, добронамерени.

Да – те искат да спечелят пари и Ви продават каквото могат. Но го правят по един доста уважителен към туристите начин. Нито веднъж не се почувствах като ходещо портмоне, от което всеки гледа на награби, каквото може и след това „квот стане“.

Наскоро четох една статия за Франция – Париж се учи как да е по-мил с туристите – как властите на Париж са се загрижили за грубото отношение на местните към туристите и са разпечатали и раздали огромен брой брошури за келнерите, за таксиджиите и т.н. – с цел подобряване на общото впечатление на туристите от града. А Париж е далееееееч по развита и популярна дестинация отколкото Слънчев бряг.

В крайна сметка – не всичко е чак толкова зле, даже напротив. Тепърва българския туризъм ще се развива и ще се подобрява. Въпроса е да не се бави много :)


2 Responses to “Туристическия бизнес в България – „Дай парите или бегай от тук“”

  1. Аз отдавна съм се отказала от нашето Черноморие. Криворазбрания „туризъм“, който се практикува от търсещи незабавни приходи „бизнесмени“ и баби, имали късмет да разполагат с имот на морето ме отблъскват много успешно. И като прибавим стомашните вируси и картинката става „Не, благодаря!“
    И дума не може да става за сравнение на нашата мила родна картинка с Турция и Гърция. Предпочитам ги и двете пред който и да е наш Черноморски курорт или хотел.

    • Мдаа…

      И аз забелязвам една трайна тенденция все повече мои познати да предпочитат почивка извън Българиа напоследък…

Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2011-2012 "Дукат Консулт" ЕООД, vip@bizblog.bg Създаване и развитие на свой бизнес - Привличане на клиенти и Увеличаване на продажби
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google PlusVisit Us On Linkedin