През август 2013 в Китай в провинция Фуцзян се е случило едно напълно обикновено събитие – отвори врати нов ресторант.

Необикновеното в случая е бил самият бизнес модел – в този ресторант няма сметки, а клиентите трябва сами да си измият чиниите и да платят колко искат.

Според собственика – Лю Пънфей, неговата задача е била е да възстанови доверие и морал в обществото. Както той самият е казал – „Аз не започвам бизнес, аз започвам доверие“.

Реалността се оказа съвсем различни – 4 месеца след отваряне бизнеса му е на загуба с около 250.000 юана (30.000 евро).

Ето Ви е отразяване на събитието в медии:

Според мен това начинание няма нищо общо с бизнеса.

Всеки бизнесмен отваряйки свой бизнес поема редица отговорности:

  • пред клиентите – че ще им предлага достатъчно добри продукти или услуги на съответната цена
  • пред служители - че ще им даде възможност да работят в една достатъчно стабилна фирма, и няма да се налага да мислят какво да правят след няколко месеца
  • пред държавата - че ще плаща всички данъци и осигуровки, че ще дава работа на хора
  • пред своето семейство - че ще се опита да подобри нивото на живота им чрез печалбата от бизнеса
  • и много други…

За мен в този конкретен случай има бягство от отговорност – няма аз да изчислявам цените, така че да бъдат приемливи за клиентите и в същото време да мога да покрия всички разходи, да изплатя заплатите на служителите, да платя всички данъци и осигуровки и да останат достатъчно пари и за моето семейство.

Нека клиентите да го правят. А да – и да мият чиниите след себе си.

Това си е направо подигравка, скрита зад високопарни думи като „морал и доверие в обществото“. Човекът се нарича бизнесмен, а се отказва да прави едно от най-важните неща в бизнеса, бягайки от всички възможни отговорности.

От друга страна това си е направо гавра с клиенти. Избирайки да посетят някой ресторант, клиентите избират услуга в сфера на хранене – определен вид храни, приготвен и поднесен по определен начин, съответната атмосфера и възможност тази храна да се изяде, като бъде платена една справедлива цена. В зависимост от вида и класата на ресторанта нюансите силно се различават, но същността си остава.

Прехвърляйки отговорността да се даде справедлива цена към клиенти те се товарят с напълно несвойствена за тях задача. Която освен чисто технически моменти и е тежка и от морална гледна точка.

Как един клиент да разбере колко трябва да плати? Само по аналогия с други подобни заведения – по тип и класа. Реално погледнато няма друг начин.

Но самият факт че трябва да го правят – това е едно тежко натоварване на тяхната емоционална и нервна система. Съвестните хора обикновено оставят повече отколкото биха оставили в друго подобно заведение – от една страна плащат горе-долу адекватната цена, от друга страна малко го съжаляват (ами ако другите не платят) и като резултат оставят повече. Което оскъпява посещенията в такъв вид заведения – един вид морален данък.

А какъв е този бизнес който вместо удобства и решения на проблемите на неговите клиенти ги товари с още повече задачи???

Фактът, че такива заведения нямат успех никъде по света е напълно логичен – хората които могат да платят не ходят в такива заведения. А ходят най-вече тези които не са готови да платят – т.е. те отиват с предварителна нагласа да хапнат и да не платят.

От гледна точка на „морала и доверие в обществото“ подобни заведения сами влошават положението като по същество разглезват хората, поставяйки ги в ситуация в която те получават без да дават.

Но – всичко това си е само мое мнение.

Вие какво мислите?


One Response to “Бизнес върху доверие или липса на отговорност?”

  1. Както беше казал някой, хората по своята същност са мързеливи, алчни и сексуално активни.
    Естествено, че има и изключения, но да се разчита, че те биха извели такъв тип ресторант
    на печалба е меко казано детинско.

Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2011-2012 "Дукат Консулт" ЕООД, vip@bizblog.bg Създаване и развитие на свой бизнес - Привличане на клиенти и Увеличаване на продажби
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google PlusVisit Us On Linkedin