Наскоро получих въпрос от един от читателите на сайта ми:
“ …Какво е мнението ти за томболите и игрите с награди като рекламен инструмент… виждам, че се използва от доста фирми…“

Ето и отговора.

Общо взето ако погледнем поведението на хората спрямо рекламата, то основната тенденция е „СКУКА!“. Всички реклами са горе-долу еднакви, или говорят за продукта – „Виж какво продаваме“, или за цената – „Виж какво намаление“. На всички потребители на тази реклама им е скучно, те търсят развлечение.

  • Ако човекът няма много пари, той търси развлечение къде? На дивана пред телевизора, разбира се.
  • Ако е събрал малко пари, то отива на кино – все пак освен билета трябват пари и за пуканки, кола…
  • Ако има още по-голям бюджет – вече се ходи на ресторант, клубове и т.н.
  • Още по-голям бюджет вече позволява да се пътува.

Мисля, че сте схванали идеята :)

А игрите и томболите с награди са точно това – развлечение. Плюс разбира се възможност да получиш нещо на аванта. Тази комбинация е много силна.

Всичко това е от страната на клиента. Обаче винаги има и друга страна – на бизнеса.

За да бъдат томболите и игрите с награди наистина ефективни за бизнеса, те трябва да отговарят на 2 основни условия:

  1. Да се изплатят за времето на провеждане
  2. Да дадат възможност за монетизация в дългосрочен план

За целта тези акции и събития трябва да бъдат ефективно планирани и подготвени. Това включва:

  • Избор на целева аудитория – настоящи клиенти или нови клиенти. 99% от подобни събития не правят разлика, което е много голяма грешка. Все пак мотивацията и начините за реализацията при тези две групи са доста различни.

    Съществуващите клиенти вече Ви имат доверие, съответно при тях не стои въпросът „Кои са тези? Дали няма да ме излъжат?“. При тази група основната задача е стимулиране на потребление и поддръжка на лоялност.

    При новите клиенти въпроса с доверието си е доста силен и няма как веднага да ги стимулираме да купуват. Тук най-добре върши работа моделът на дву-стъпковите продажби, с Фронтенд и Бекенд, и което е най-важното за бизнеса – взимането на контакти с цел последващи докосвания. (Ако не знаете за какво говоря – вижте за повече информация ето тук -> http://bizblog.bg/free/crizis_sales_webinar/)

    Естествено трябва да имаме съответната инфраструктура за тези цели – поддържане на клиентска и контактна база, механизми за събиране на контакти, механизми за постоянните докосвания и т.н.

  • Портрет на целева аудитория – трябва много добре да знаете кои са Ваши клиенти, какви проблеми ги мъчат, как те търсят решение, на какъв език говорят (нямам предвид български/английски…) и т.н.

    Колкото по-добре ги познавате – толкова повече ще знаете за тях – съответно толкова по-лесно ще Ви бъде да им направите такова предложение, като част от томболата или играта, което наистина силно да ги заинтересува и да ги накара да действат сега.

  • Подготовка на монетизацията. При правилно планиране и провеждане Вашият магазин или офис за периода на събитието ще има по-голям от обикновеното наплив от клиенти. Съответно Вие трябва да бъдете подготвени за монетизация на този поток.

    Тук говорим за система за допълнителни продажби, съответната асортимента матрица – продукти-локомотиви, продукти за cross-sell, продукти за down-sell и т.н., подготовка на продавачите – създаване на съответните скриптове, контрол на изпълнение, следене на основните показатели и т.н.

  • Подготвяне на интериора. Все пак на клиентите, които решат да влязат в магазина трябва да им е ясно че тук се провежда томбола, без продавачите да трябва да им го казват.

    Това включва оформяне на витрини, стени, указатели и всичко друго, за което се сетите да сложите вътре в магазина.

  • Резултат спрямо усилията – този момент е много важен. За желаещите да участват резултатът, които те евентуално ще получат, трябва да бъдат ЗНАЧИТЕЛНО по голям от усилията за участие.

    Виждал съм много томболи, с доста интересни награди, обаче условията за участие направо ме разбиха – „попълни тази форма, изпрати я на адрес, ще получиш код, прати го на смс, ще получиш кодова дума, въведи я на сайта….„. Само като видях колко много неща трябва да се правят – просто се отказах.

    В идеалния вариант действието трябва да бъде само едно и то доста ясно и лесно.

  • Законът. И по точно законът за защита на конкуренцията.

    Ако томболата, която планирате да организирате предполага закупуване на определен продукт, то имайте предвид частта „Нелоялно привличане на клиенти“ от този закон, според който не може наградата да е със стойност повече от 100 пъти от цената на закупения продукт, но не повече от 15 минимални работни заплати.

    Съветвам ви да проверите последната редакция за този закон и да се консултирате с адвокат, ако не сте сигурни.

Сега, ако трябва да отговоря на кратко на началния въпрос, то отговорът ми ще бъде -тези инструменти са много ефективни при правилно планиране, подготовка и внедряване.

И могат да бъдат чиста загуба на пари, време и други ресурси иначе.


2 Responses to “Tомболите и игрите с награди като рекламен инструмент”

  1. Благодаря ви за отговора :-) )

  2. Да,Независимо,че не е най-възпитателния метод томболите си остават добър инсттрумент. Важно е как ще го използваме. Благодаря

Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2011-2012 "Дукат Консулт" ЕООД, vip@bizblog.bg Създаване и развитие на свой бизнес - Привличане на клиенти и Увеличаване на продажби
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google PlusVisit Us On Linkedin