За тези които не знаят какво QR-код – вижте картинката отляво.

Обикновено на смартфоните има специални програми които чрез камерата разпознават картинкта и я превръщат в линк, текст или някаква друга информация. Даже има възможност за кодиране на обаждане или изпращане на СМС.

Напоследък ги виждам навсякъде – по сайтове, по списания, по рекламните пликове, по листовките и къде ли не другаде.

Големият въпрос е – има ли смисъл от тези кодове за бизнеса и ако да то какъв? Или това е поредната технологична приумица, която ще отмине след известно време?

Да погледнем от една чисто практична гледна точка.

Вървя си аз по улицата, зяпам наляво надясно и изведнъж някоя девойка ми дава някаква листовка с QR код. Да предположим че листовката е силно интригуваща и аз решавам да проверя този QR код.

Моите действия:

  1. Изваждам телефона от джоба
  2. Unlock-вам го
  3. В списъка с инсталирани програми намирам програмка за четене на QR кодове
  4. Спирам, взимам листовката в едната ръка, телефона в друга и се опитвам да сканирам картинката
  5. Програмата хваща QR-кода, оказва се някакъв сайт и бруазера ми предлага да го отвори
  6. Отварям сайта и гледам ко’ ста
  7. Lock-вам телефона
  8. Пъхвам го в джоба

От тези действия се виджа, че има няколко условия за възможността да разчетеш QR-кода:

  1. Трябва да имам смартфон
  2. Смартфона трябва да бъде с камера
  3. Предварително трябва да имам инсталирана програма за разпознаване на QR-кодове
  4. Предишната точка предполага някакво предварително знание за QR кодове – щом съм решил и програмка да си сложа

Дотук добре, обаче това не е всичко.

Даже и да имам смартфон с камера и програмка за QR-кодове – големият въпрос си остава. Защо да си губя времето и да сканирам някакъв QR-код?

Тук вече говорим за маркетинг частта. Самото наличие на QR код отдавна не е причина някой да иска да го прочете – както видяхме отнема прекалено много действия и време.

А и освен това 99% от сайтове който са скрити в QR кодове – въобще не са оптимизирани за работа от мобилни устройства. А би трябвало.

Трябва да има някаква сериозна причина – например възможността нещо да се спечели, или някакво намаление, или игра.

Т.е. вече говорим за QR кодове като част от някакво рекламно послание или акция.

Честно ще Ви кажа – аз в България не съм виждал никакви интересни акции или игри базирани върху QR-кодове.

Вижте следното клипче – пример за това какво може да се направи с QR -код, в Южна Корея.

Ако обобщим казаното дотук – сам по себе си QR-кода е само една картинка.

Но ако се използва при подходяща аудитория (знание за QR код, смартфон, камера…), по подходящ начин (игри, томболи) – може и да има ефект.


3 Responses to “QR кодове – има ли смисъл?”

  1. Първо благодаря за клипа – супер е ! Как ги намирате , просто не знам ! Въпроса за QR кодовете го изпратих аз. И всичко което сте описал в статията , е напълно вярно.

    Честно казано, до скоро даже не им обръщах внимание. Сега, понеже съм се зарибил на тази тема (правя сайт за QR кодовете), в повечето случаи ги сканирам. Вчера например, попаднах на една визитка с QR код на гърба. Сканирах го, и … нищо ! Какъв е извода – винаги тествай преди да разпространяваш. Най-често проблема с четенето на QR кодовете се дължи на две причини :

    1) Вкарали сме прекалено много информация. Което увеличава „броя на точките“ и затруднява сканирането. Една възможност за „съкращаване“ на текста е да ползваме „short url“, чрез сайтове които предлагат такава услуга – превръщане на дългия url в къс.

    2) Втората възможна причина е, че когато създаваме кодовете с цветове различни от бяло и черно,
    е възможно да намаляваме контраста и да го „размиваме“ кода.

    3) добавяме картинки в средата – трябва да се тества.

    Г-н Дукат, благодаря за чудесната статия.

  2. Това става с много пари за такава реклама. Такива билбордове в 131 града (места) е доста скъпо.
    Въпроса е дали търсачките четат файла с такъв код и дали следват url адреса (ако има такъв – предполага се че има) и в какъв формат трябва да е файла?

  3. Това е много добра информация

Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2011-2012 "Дукат Консулт" ЕООД, vip@bizblog.bg Създаване и развитие на свой бизнес - Привличане на клиенти и Увеличаване на продажби
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google PlusVisit Us On Linkedin