Искам да ви разкажа за един много практичен и ефективен подход за работа с Интернет магазини. Аз го наричам подход „от продажбите“.

Стандартният подход към стартирането на Интернет магазин е горе-долу следният:

1. Регистриране на юридическо лице
2. Избор на продукт
3. Избор на доставчици
4. Наемане на складово помещение
5. Закупуване на първата партия продукти
6. Поръчка за изработване на сайт
7. Купуваме на реклама
8. Намиране на куриери
9. Касов апарат
10. Наемане на сътрудници

Този подход предполага много големи разходи в началото, без да е ясно дали избраната ниша и продукти са подходящи, дали ще има търсене и т.н. Т.е. докато (ако въобще) стигнем до първата продажба, ниe вече сме на доста голям минус.

Подходът „от продажбите“ тръгва от другата страна. Първо да направим продажби, а след това да харчим от доходите за развитие. Първо да се убедим, че сме избрали правилната ниша и продукт, а след това да развиваме бизнеса нататък.

Целта е в кратки срокове и доста икономично да се изгради Интернет магазин, който максимално бързо ще започне да продава. Той се състои от няколко стъпки, като тези стъпки ще се повтарят на няколко итерации.

1. Създаване на самия „продаващ“ магазин.
2. „Продажно“ популяризиране на магазина.
3. Системата за продажби.

Първа итерация:

На първата стъпка ние максимално бързо с минимални инвестиции ще създадем Интернет магазин. Основният фокус на тази стъпка е да направим „продаващ“  магазин. Тук ние постигаме няколко цели:

- заради минималните инвестиции можем да разглеждаме тази стъпка като тест на нашия избор за ниша и за продукт.
- Създаване на „продаващ“ магазин не изисква толкова пари, колкото ваше лично време и желание.
- След като продажбите потръгнат, вече с приходите ние ще се разширяваме – и като технологии, и като рекламно присъствие.

Всичко, което ще правим на тази стъпка, от гледна точка на технологиите, не изисква никакви допълнителни разходи – тази функционалност я има във всеки магазин, не се изискват никакви допълнителни модули – съответно разходи.

Можем да използваме системи за създаване и хостване на интернет магазини – т.е ние няма да се занимаваме с техническите моменти. Ако имаме знанията или познати с такива знания – можем да направим магазин, базиран върху по-известните open-source системи – като OpenCart, Joomla+VirtueMart, osCommerse, Magento, PrestaShop и други.

На втората стъпка ние ще започнем да привличаме клиента към „продаващ“ сайт. Ще го правим по максимално икономичен начин – ще използваме както безплатни, така и платени начини – контекстна реклама, SEO, банери… Като естествено съотношението ще бъде в полза на по-евтините подходи.

Тук ще се фокусирам върху „цена на един потенциален клиент“ и „цена на един клиент“. Т.е. колко пари ще ни струва да привлечем един посетител, и колко пари ще ни струва да привлечем един клиент.

Например, ако след рекламна кампания за 50 лв. в Google, сайтът е бил посетен от 70 посетителя, и 20 от тях са направили покупка, то ние имаме следното:

цена на привличане на един посетител – 50 лв./70 = 71 стотинка.

цена на привличане на един клиент    – 50 лв/20 = 2.50 лв

На третата стъпка, вече след като имаме „продаващ“ магазин, относително стабилен поток клиенти и някакви приходи, ние ще доизградим системата ни за продажби, като включим всички необходими механизми като Cross-Sell, Up-Sell, акции, намаления, карти и всичко друго. Не е задължително да включваме всички механизми, за първата итерация можем да изберем най-важните според конкретния случай. Все пак ние няма да имаме много пари за тази инвестиция, затова най-добре е да изберем един, но да го направим работещ. Добър пример е Cross-Sell.

Втора итерация:

На първата стъпка, в случай, че досега бизнесът се развива много добре, можем да сменим или да подобрим технологичната основа на магазина. В случай, че сме „под наем“ и ни се струва скъпо – можем да минем да open-source решения, в случай че сме на open-source – да видим дали всичко ни удовлетворява, и може би да сменим основата.

На втората стъпка вече можем да заделим повече пари за промотирането и ако досега не сме ползвали, то да започнем с контекстна реклама, банери, платени публикации и други.

На третата стъпка вече можем да внедрим няколко допълнителни механизми за продажби. Ако на първа итерация сме внедрили Cross-Sell, то сега можем да внедрим Up-Sell, специални акции или нещо друго.

Мисля, че вече сте разбрали идеята. Тези итерации трябва да бъдат постоянен процес, но задължително условие е парите, които инвестираме в технологиите, промотирането и продажни механизми, да сме ги спечелили преди това. Честотата на тези итерации зависи от всеки конкретен случай – колко бързо се развива магазинът, колко доходи е генерирал и т.н.

За да мога подробно да представя този подход, съм подготвил серия от няколко уебинара, на които подробно ще разгледаме всяка една от тези стъпки. Първият уебинар ще бъде за създаването на „продаващ” интернет магазин. Скоро ще можете да се регистрирате тук


Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2011-2012 "Дукат Консулт" ЕООД, vip@bizblog.bg Създаване и развитие на свой бизнес - Привличане на клиенти и Увеличаване на продажби
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google PlusVisit Us On Linkedin